Strippenkaart Icon Strippenkaart

Maar Maud, Strippenkaart is toch ook gewoon ‘uurtje-factuurtje’?

Laatst stelde iemand mij deze vraag en ik snap ‘em. Want je ziet het best vaak: de strippenkaart gebruiken om uren af te schrijven. Elke strip staat dan voor tijd, bijvoorbeeld 1 kwartier. En een kwartier kost een kwart van de uurprijs.

Het grootste nadeel is vooral het nadeel voor je klanten. Want waarom zijn zij bereid vooruit te betalen? Uhm…. precies. Klanten snappen en ondernemers snappen dat er iets tegenover moet staan; daarom geven ondernemers vaak korting op uren die via een Strippenkaart worden betaald.

Het lost jouw nadelen niet echt op

Maar ja, de meeste nadelen van uurtje-factuurtjelos je er niet mee op, ook niet voor jezelf: je moet nog steeds tijdschrijven, je moet misschien zelfs nog steeds een kostenindicatie geven en wachten op akkoord. En dan moet je ook nog de Strippenkaart bijhouden. Toch: het voordeel kan overigens zwaar wegen: je hebt het geld namelijk binnen voordat je – soms maar voor een kwartiertje – aan het werk bent. En dat voordeel kan de doorslag geven. Het kan zelfs de moeite waard zijn om een fikse korting te geven. Doe dat dan ook royaal, en niet met 10%. (Lees meteen even: 3 x beter dan korting op je uurprijs.)

Hoe kan het anders?

De voordelen van de Strippenkaart komen meer tot hun recht als strippen een minder doorzichtige waarde hebben. Dat kan op verschillende manieren.

De eerste manier is dat elke strip staat voor een afgerond geheel: 1 zangles, 1 coachingsgesprek, of 1 . Dat vind ik mooi: je maakt duidelijk dat mensen betalen voor wat ze krijgen, niet voor hoeveel tijd jij erin stopt. Deze manier is prima voor ondernemers die muziek-, theater- of creatieve lessen geven, coaching- of massage-sessies.

Een andere manier kun je gebruiken voor periodieke taken zoals maandelijks onderhoud aan een computersysteem, het onderhoud een website, of het leveren van content. Je spreekt van tevoren af hoe vaak je levert, maar niet per se wanneer. Je weet ook dat je er 1 keer per maand tijd voor moet inruimen. Helemaal mooi is het als je klusjes gemakkelijk kunt bundelen voor meerdere klanten. Je klanten op hun beurt willen graag weten dát het - volgens afspraak - gebeurd is.
Eventueel kun je nog werken met een menuutje van ‘small’, ‘medium’ of ‘large’.

Een derde manier is met Strippenkaarten je hele dienstenpakket te ontsluiten. Bijvoorbeeld ondernemers die individuele consulten geven, en daarnaast korte workshops geven, en trainingen. Voor een 10-strippenkaart kunnen klanten dan zelf een pakket op maat samenstellen uit een menu dat jij aanbiedt. Ja, wat je zegt, dat kan ook zonder Strippenkaart, maar de Strippenkaart maakt het een stuk gemakkelijker met de administratie, en dus kun jij je lekker flexibel opstellen: ja hoor, een consult en een training. Welke training? Dat beslis je later. Training een te hoge drempel: begin met een workshop, en die strip krijg je al dan niet weer terug als je de training gaat volgen.

Veel ondernemers beginnen met de eerste manier: als vrolijke variant op uurtje-factuurtje. Het is de moeite waard om in de gaten te houden of je de Strippenkaart nog meer waarde kan geven met de andere manieren die ik hiervoor beschreef. Welke manier je ook gebruikt, de Strippenkaart maakt het voor alle vormen gemakkelijker en leuker.

Zelf proberen? Komaan, ik maak het je gemakkelijk 🥁🥁🥁… De eerste 3 Strippenkaarten krijg je gratis. Zodat je in het echt kunt uitproberen hoe het voor jou werkt.

En wil je meer tips over slim ondernemen met strippenkaarten? Laat je emailadres dan achter.

(Als je elke dag mail verwacht moet ik je teleurstellen. Een paar per maand, misschien, maar dat is het dan wel.)

Groet!

Maud